Saturday, June 07, 2008

Susu Oh Susu



Lihatlah susu hasil dr aktiviti pumpingku selama 3 bulan. Stok sudah cukup utk Nadra fully on EBM atleast 6 months. Peti ais dah penuh. Kalau bukak je freezer, silap langkah, jatuh sume susu. Hahahahaha.. rezeki murah kali ni. Tak yah beli susu formula. Susu formula mahal gile skang untuk budak 1 thn ke bawah. Agak2, boleh tak Nadra EBM sampai 2 tahun. Kuat ke agaknya nak pam susu sampai 2 thn ek. Tapi pump susu ni leh kurus. Tak yah pegi slimming centre. Rasa cam nak beli dedicated freezer utk susu Nadra ni. Kalau dedicated freezer susu tahan sampai 6 bulan. Kalau freezer biasa tu bole tahan 3 bulan. Sehari 2 kali je pump, bole la dpt 30oz. Huhuhu..alhamdulillah. Dulu time Mia Sara, takde la byk cam gini. Ini terlebih-lebih, siap pokok kat rumah pun hidup subur kena siram ngan susu ibu. :D
Semoga anak ke 3 nanti byk susu gak. InsyaAllah...

15 comments:

Miss Moon said...

Ija ...hebats la kagum ngan kehebatan koleksi susu Ija ..senang tak yah susah susah nak beli susu ..lagi bagus utk Nadra

ija moon nak ajak org lain masuk blog ija lah utk tgk susu yg oenuh 1 peti nih ...syabas Ija . Pengeluar susu yg berjaya ...auuuwww

Mama Mia said...

Mintak-mintak susu berkekalan utk 2 thn...amin..

happy2gether said...

Ija, saya kagum jugak...harap2 kali ni mai dpt BF adik Syasya lebih lama dr Syasya dulu...dulu x lama gak faktor2 belajar kelas mlm effect la gak...kali ni nak cuba cam Ija lah...chai yok! emm pakai breastpump apa ni ija? avent-isis ke? manual ke battery operated?nak kena menuntut nih.

Mama Mia said...

mai,

kena start pumping time pantang lagi. Ija pakai breast pump spectra3 eletrik & kdg2 avent isis manual.

Miss Moon said...

Ija spectra tew mahal kan ...tapi berbaloi ngan hasil nya ....saya dah 2 3 kali masuk pun still lom ilang kagum nya nih

Mama Mia said...

lawak la miera ni..

fatin nabihah said...

ija..aku dah start pump..tapi dpt 2 oz ke 3 oz jer..camne nak bg byk.. ko pump mase pantang dulu baper kali sehari?..

Miss Moon said...

ha dengan ini saya ngan rasmi nyer ..ishtihar kan ija sebagai jurucakap ibu menyusu ...Ija share la tips tips membanyakkan susu

berapa kali sehari pam
patut makan apa

Miss Moon said...

asal aku je cam giler koser komen banyak2 nih ...ija cepat wat entry lain kalau tak miera duk komen pasal susu nih je ....arrrrr tolongggggggggg

Lenny said...

ko mmg moon... terpegun erk..

aku pon terpegun! aku harap kali nieh ada rezeki la adik alya nak menyusu badan.. alya dulu.. kejap je.... itupon aku paksa gak tetiap ari aku pump walaupon hasilnyer sedihh...

kadang tak sampai 1oz pon sekali pump... tapi tetap aku berusaha...

siap kene perli ngan makcik2 aku... t*t*k je besar susu takder.. huhuh...

mintak2 ada la rezeki adik alya nak menyusu...

ila de cute said...

ija, kagum nya aku...aku dulu masa pregnant kan syahmi semangat le konon nak fully bf, pastu beli avent pump, sekali tu susu nya secotet je...mak cik yg urut aku tu siap ckp nape la tetek je besar susu takde...huhuhhu harap2 akan dtg aku dapat le bf cam ko...

Anonymous said...

salam..nak tanya kat mana awak beli plastik yg letak ebm tu?cam berminat nk beli..plese email to me at white_onion81@yahoo.com

Anonymous said...

hi mamamia, i enjoy reading ur blog lah.
and i nak tahu maner u beli plastic tuh?
plastic nak store breast milk. Very efficient and i think its a smart idea.Kalau tak lina simpan kat dalam botol jer,..

bleh bagi tahu tak if u dont mind.

bublyna@yahoo.com

Mama Mia said...

hi whiteonion & bublyna,

Mama mia beli plastik tu kat www.susuibu.com. Avent pun ada gak kat sume shooping mall. JJ ke, metrojaya ke.

Anonymous said...

Salam Mama Mia,
Saya teruja bila baca cerita awak pasal awak bf anak awak and stock susu awak yg banyak sungguh...
Saya nak tanya, bila masa awak tau yang pam spectra3 awak dah mula rosak...After berapa bulan baru u tau dia dah tak function sgt...
Saya baru je bersalin (20 days) tapi susu dah mula nak kurang sikit...
Ada tips tak nak kasi susu banyak...
Boleh tak email saya @ farahar@gmail.com